Monday 27 February 2012

MURABBI USTAZ ILYAS AHMAD (POKSU LI)

Cerpen : AKU DAN MURABBI (aku akan menjadi anak didik PokSu Li sehingga suatu hari PokSu Li melihat di tubuh aku ini berlumuran darah dan di tangan aku masih terpegang panji Islam)

Firman Allah S.W.T “Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?” dan Firman Allah S.W.T lagi “Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” Surah As-saff Ayat 1&2.
PokSu Li berhenti seketika membaca makna terjemahan Al-Quran surah As-Saff, PokSu Li mengangkat sedikit kepalanya ke arah Amin yang sedang asyik bermain handfon. Amin perasan dengan pandangan PokSu li ke arahnya. Sambil tersenyum PokSu Li terus melontar sindiran. Amin tergamam seketika sedang sahabat yang lain memerhati sahaja sambil tersengih melihat riaksi Amin apabila terkena sindiran pokSu Li.
“ memang hebat ayat ini, memang memberi kesan yang besar kepada diri aku” Jazil melalut keseorangan dalam hati sambil telinganya sedang bekerja mendengar huraian ayat Al-quran yang disampaikan oleh pokSu Li. Huraian yang disampaikan oleh pokSu Li penuh dengan pengisian dan pengajaran. Kadang-kadang juga naik bersemangat dalam hati mendengar suara PokSu Li yang lantang menghuraikan surah As-saff.
Memang benar surah as-saff ayat 1 dan 2 ini telah memberi kesan yang besar kepada jazil. Jazil pernah bercerita tentang pengalaman ketika di tarbiah oleh abang-abang senior. Masa tu, jazil adalah seorang mahasiswa yang di anggap nakal dan anti PMKIAS. Banyak kali kes-kes disiplin yang telah dilakukan hinggakan pada suatu hari, jazil pernah dianggap sebagai seorang mahasiswa jahat di kalangan abang senior. Tapi, misi tarbiah yang di bawa oleh abang-abang senior tidak pernah putus. Ayat 1 dan 2 surah as-saff telah tertanam dalam hati jazil.

“Memanglah, ramai orang yang hanya pandai bercakap, mereka bercakap terlalu bersemangat kadang-kadang sampai masjid pun bergoyang, tapi, mereka bercakap saja, tidak pernah menunaikan apa yang di katakan”, itulah ayat terakhir yang dilontarkan oleh jazil kepada sahabat yang lain.


bersambung.....

2 comments: